Система охолоджування двигуна КрАЗ-5233НЕ

Система охолоджування двигуна (рисунок 12) рідинна, закритого типу з примусовою циркуляцією охолоджуючої рідини. Вона є джерелом тепла для обігріву кабіни і обдування вітрових стекол теплим повітрям.

Рекомендується застосування низькотемпературних рідин як охолоджуючої рідини. Допускається застосування води при температурі навколишнього повітря до мінус 10ºС з обов'язковим зливом її після зупинки двигуна в кінці роботи.

Регулювання теплового режиму робори двигуна здійснюється автоматично за допомогою термостатів 78 та примусово за допомогою шторки радіатора 13 за рахунок зміни кількості повітря, яке проходить крізь радіатор.

Система охолоджування двигуна КрАЗ-5233НЕ

Рисунок 12 – Система охолоджування двигуна:

1-радіатор; 2-шланг; 3-розширювальний бачок; 4-трос прівода шторки радіатора; 5- трубка напрямна троса; 6-ланцюг; 7-коробка термостата; 8-шланг з'єднувальний; 9- вентилятор; 10-патрубок з'єднувальний; 11-ролик вертикальний троса; 12-ролик горизонтальний троса; 13-шторка радіатора з барабаном в зборі; 14-ролики барабана шторки; 15-масляний радіатор; 16-полотно шторки; 17-паровідвідна трубка; 18- кожух вентилятора (дифузор); 19-зливний краник; 20-розподільний патрубок водяного насоса; 21-водяний насос; 22-пресоливниця; 23-тяга бокового кріплення радіатора; 24-натягач ременя приводу компресора; 25-компресор; 26-шланг з'єднувальний

Радіатор - чотирьохрядний, трубчасто-стрічкового типу, встановлений попе- реду двигуна. Верхній бачок радіатора 1 за допомогою двох патрубків 10 і гумових шлангів з'єднується з водяними колекторами через коробки термостатів, а нижній бачок з'єднаний шлангом з розподільним патрубком 20 водяного насоса. Для кращої тепловіддачі радіатора до стійок його рами з боку двигуна кріпиться кожух вентилятора 18. Вентилятор 9 створює більш інтенсивний потік повітря через серцевину радіатора.

Розширювальний бачок. Для запобігання викиду охолоджуючої рідини з радіатора і поліпшення теплового режиму двигуна в системі охолодження встановлений розширювальний бачок 3, з'єднаний з рідинним радіатором перепускний трубкою, а з водорозподільному патрубком – з’єднувальним шлангом 26.

Заливна горловина бачка герметично закривається пробкою, яка має два клапана: впускний і випускний. Впускний (повітряний) клапан відкривається при розрідженні в бачку 0,001-0,013 МПа (0,01-0,13 кгс/см²), а випускний (паровий) - при надмірному тиску, рівному 0,045-0,060 МПа (0,45-0, 60 кгс/см²). До заливної горловини бачка приєднана паровідвідна трубка 17, що з'єднує систему охолодження з атмосферою під час відкриття одного з клапанів пробки бачка.

При кипінні води в радіаторі пар по трубці надходить в розширювальний бачок і там конденсується, перемішуючись з рідиною, що заповнює бачок. З пониженням температури в бачку створюється розрідження, при якому відкривається впускний клапан пробки і атмосферне повітря надходить всередину бачка. Під дією атмосферного тиску частина рідини перетікає з розширювального бачка в радіатор.

Примітка. При застосуванні на автомобілі в системі охолоджування двигуна води, як охолоджуючої рідини, при експлуатації автомобіля в осінньозимовий період, злив води здійснюється з двох точок. Один зливний отвір розташований на патрубку водяного насосу, другий – на передпусковому підігрівачі.