Коробка передач КрАЗ-5233НЕ

Коробка передач типу ЯМЗ-2381-31 механічна, дводіапазонна, восьмиступінчаста з синхронізаторами на всіх передачах, окрім заднього ходу; складається з чотириступінчастої основної коробки передач і двоступінчастого планетарного демультиплікатора.

Управління основною коробкою передач – механічне, здійснюється важелем з кабіни водія. Управління двоступінчастим планетарним демультиплікатором – пневматичне, за допомогою перемикача діапазонів 14 (рисунок 17), встановленого на корпусі перемикача 14.

Переміщення поршня робочого циліндра включення вищого діапазону включення нижчого діапазону

Схема перемикання діапазонів двоступінчастого планетарного демультиплікатора КрАЗ-5233НЕ

Рисунок 17 – Схема перемикання діапазонів двоступінчастого планетарного демультиплікатора:

1-повітряний ресивер; 2-вологооливовідокремлювач; 3-повітророзподільник; 4- акумуляторні батареї; 5-контрольна лампа; 6-вмикач Вк-403-Б; 7-циліндр переми- кання діапазонів; 8-індуктивний датчик швидкості; 9-фланець; 10-реле блокування; 11-клапан блокування; 12-кран управління; 13-перемикач; 14-корпус перемикача; 15-впускний клапан розподільника повітря; 16-повітропровід увімкнення нижчого діапазону; 17-повітропровід увімкнення вищого діапазону

Особливістю конструкції пневматичного приводу демультиплікатора є наявність у схемі індуктивного датчика швидкості 8, реле блокування 10 і клапана 11 блокувань, що забезпечують перемикання передач з вищого діапазону на нижчий тільки при швидкості руху автомобіля 25-30 км/год, що оберігає коробку передач від пошкоджень.

При установці перемикача 13 в нижнє положення стисле повітря від крана управління 12 через відкритий клапан блокування 11 поступає до розподільника повітря 3 і далі до циліндра 7 і переміщає поршень у бік основної коробки. При цьому вмикач 6 (ВК-403-Б) вмикає контрольну лампу 5 перемикань діапазонів, і, як тільки лампа 5 згасне, можна включати передачі з першої по четверту.

При установці перемикача 13 у верхнє положення, при швидкості руху автомобіля вище 30 км/год, стисле повітря від крана 12 підводиться до розподільника повітря 3 і через відкритий клапан 15 – до циліндра 7, поршень якого переміщається у бік від основної коробки, а шток поршня вмикає контрольну лампу 5. Після того, як згасне контрольна лампа 5, можна вмикати передачі вищого діапазону з п'ятої по восьму.