Роздавальна коробка КрАЗ-5233НЕ

Роздавальна коробка (рисунок 18) служить для розподілу крутного моменту між ведучими мостами і для відбору потужності на лебідку або інше спеціальне обладнання. Розташована роздавальна коробка безпосередньо за коробкою передач і сполучена з нею карданним валом. Підвіска роздавальної коробки виконана на трьох опорах за допомогою кронштейнів через гумові подушки.

Управління роздавальною коробкою електропневматичне, здійснюється перемикачами, розташованими на панелі приладів, електропневматичними клапанами, встановленими на правому лонжероні рами (під кронштейном запасного колеса) і пневматичними камерами, закріпленими на картері роздавальної коробки.

Коробка є тривальним редуктором з циліндровими косозубими шестернями і забезпечує два ступеня передач. Вали змонтовані в литому чавунному картері із знімною кришкою 4 і обертаються в кулькових і роликових підшипниках.

Шестерні вищої 8 і нижчої 6 передач з бронзовими втулками встановлено на первинному валу 1. На валу і шестернях є зубчаті вінці, які з'єднуються муфтою 7 при включенні однієї з передач.

Переміщення зубчатої муфти здійснюється вилкою 64 штока діафрагми пневмокамери 61.

Коли клавіша вимикача 43 знаходиться в середньому положенні (рисунок 3) електроклапан перемикання передач знеструмлений і під дією пружини пневмокамери 61 (рисунок 18) шестерня 8 вищої передачі знаходиться в постійному зачепленні із зубчатою муфтою 7 і зубчатим вінцем первинного валу – увімкнена вища передача. Для увімкнення нижчої передачі необхідно розблоковувати клавішу і натиснути на верхню частину клавіші до клацання. При цьому електропневмоклапан відкриває подачу стислого повітря в пневмокамеру 61, діафрагма прогинається і стискає пружину. Шток через вилку 64 виводить зубчату муфту із зачеплення з шестернею вищої передачі і замикає вінець шестерні нижчої передачі та зубчатий вінець первинного вала.

Від проміжного вала 16 крутний момент передається на шестерню 31 приводу ведучих мостів, шестерню 19 відбору потужності на лебідку і на привід оливного насоса роздавальної коробки. Вал цілісний, в середній частині має зубчаті вінці. Зубчаті вінці вала і шестерні 41 знаходяться в постійному зачепленні з муфтою 20 відключень ведучих мостів під дією зусилля пружини пневмокамери 68.

Роздавальна коробка КрАЗ-5233НЕ

Рисунок 18 (1) – Роздавальна коробка

Роздавальна коробка КрАЗ-5233НЕ

Рисунок 18 (2) – Роздавальна коробка

Роздавальна коробка КрАЗ-5233НЕ

Рисунок 18 – Роздавальна коробка:

1-первинний вал; 2-фланець привода роздавальної коробки; 3-кришка переднього підшипника первинного вала; 4-кришка картера; 5-картер роздавальної коробки; 6- шестерня нижчої передачі; 7-муфта перемикання передач; 8-шестерня вищої передачі; 9-роликовий підшипник; 10-кульковий підшипник; 11-розпірна втулка; 12, 15, 46-шайби; 13-кришка задніх підшипників первинного вала; 14-трубка підвода оливи; 16-проміжний вал; 17-кришка задніх підшипників проміжного вала; 18-ведена шестерня проміжного вала; 19-шестерня відбору потужності; 20-муфта відключення ведучих мостів; 21-фланець приводу проміжного моста; 22-вал привода проміжного мосту; 23-кришка підшипників вала привода проміжного мосту; 24-ротор індикатора; 25-пробка зливна; 26-розпірна втулка; 27-коронна шестерня; 28-чашка диференціала; 29-сонячна шестерня; 30-водило; 31-ведена шестерня привода мостів; 32- гайка водила диференціала; 33-вал привода переднього моста; 34-муфта включення блокування диференціала; 35-картер привода переднього моста; 36-кришка підшипників; 37-фланець привода переднього моста; 38-гайка кріплення фланця; 39- стопорне кільце; 40-сателіт; 41-ведуча шестерня привода мостів; 42-ведена шестерня оливного насоса; 43-оливний насос; 44-ведучий валик оливного насоса; 45-гайка; 47-манжета; 48, 52, 64, 65-вилки муфт; 49-вал відбора потужності; 50-ведена шестерня відбора потужності; 51, 66, 74-кришки люків; 53-датчик вимикача блокування диференціала; 54-пневмокамера включення відбору потужності; 55-болт відключення первинного валу; 56, 57-контргайки; 58-гайка штока; 59-шайба; 60-діафрагма; 61- пневмокамера; 62-корпус пневмокамери; 63-прокладки регулювальні; 67-кронштейн кріплення роздавальної коробки; 68-пневмокамера відключення ведучих мостів; 69- шток пневмокамери; 70-зливна пробка; 71-кришка оливозабірника; 72-стопорна пластина; 73-трубка підводу оливи до втулок шестерень первинного вала; 75- пневмокамера включення блокування міжосьового диференціала; 76-шток; 77- прокладки регулювальні; 78-прокладка регулювальна

Для відключення приводу ведучих мостів в роздавальній коробці необхідно натиснути нижню частину клавіші перемикача 43. При цьому зубчата муфта 20 виходить із зачеплення з шестернею 41, крутний момент до ведучих мостів не передається.

Привід до ведучих мостів здійснюється двома валами: валом 33 приводу переднього моста і валом 22 приводу мостів заднього візка, сполучених між собою несиметричним міжосьовим диференціалом, який розподіляє крутний момент між переднім мостом і мостами заднього візка відносно 1:2. Міжосьовий диференціал складається з сонячної шестерні 29, встановленої на шліцах вала приводу переднього моста, і чотирьох сателітів 40, що знаходяться в постійному зачепленні з сонячною 28 і коронною 27 шестернями і що вільно обертаються в бронзових втулках, запресованих у водило 30 і чашку. Водило є порожнистим валом із фланцем на кінці, до якого кріпиться чашка диференціала; на іншому кінці водила є зубчатий вінець, який через муфту 34 може з'єднуватися з вінцем вала приводу переднього моста при блокуванні диференціала. Коронна шестерня 27 кріпиться до фланця вала 22 приводу мостів заднього візка і є вінцем із внутрішніми зубами.

При розблокованому диференціалі забезпечується постійне і рівномірне підведення крутного моменту до всіх ведучих мостів і усувається циркуляція паразитної потужності. При русі по труднопрохідних ділянках шляху (слизька дорога, ожеледь, бездоріжжя) для підвищення прохідності автомобіля міжосьовий диференціал рекомендується блокувати. Для цього необхідно натиснути на нижню частину вмикача 40 (рисунок 3). Механізм блокування міжосьового диференціала за принципом дії аналогічний механізму перемикання передач у роздавальній коробці. При переміщенні штока пневмокамери 75 включається датчик сигналізації і на панелі приладів вмикається контрольна лампа. При блокуванні муфта 34 входить у зачеплення із зубчатим вінцем водила 30 і вали 22 і 33 обертаються з однаковою кутовою швидкістю. При виключенні блокування і поверненні штока пневмокамери під дією пружини в початкове положення контрольна лампа сигналізації блокування гасне.

Привід датчика електричного спідометра здійснюється від вала 22. Датчик кріпиться до картера роздавальної коробки трьома болтами. Два з них мають в головках отвори для пломбування. Крім того, пломба стоїть на штекерному роз'ємі джгута проводів від датчика до спідометра (біля роздавальної коробки).

Оливний насос шестеренчастого типу приводиться в обертання від проміжного вала. Забір оливи насосом здійснюється із загальної оливної ванни картера через фільтр-сітку, усередині якої є магніт для відбору з оливи металевих домішок. Від насоса олива по каналах у валах і оливопроводі поступає до поверхонь, що труться, проміжного вала шестерні 41 і до втулок шестерень вищої і нижчої передач первинного вала. Змащування решти шестерень і поверхонь, що труться, роздавальної коробки проводиться розбризкуванням.