Задній міст КрАЗ-5233НЕ
Будова заднього моста показана на рисунку 23.
У картері моста розміщені: головна передача 22, диференціал і піввісь 2. Маточини 10 коліс встановлено на двох роликових конічних підшипниках 14. Підшипники затягуються гайкою 1, яка стопориться секторною шайбою 6. Шайба кріпиться болтами 4 до гайки, а виступ її входить у паз кожуха 33 півосі. Внутрішні обойми підшипників маточин мають ковзаючу посадку, зовнішні обойми запресовані в гнізді маточини. Для запобігання перетікання мастила з порожнини картера моста в порожнину маточини встановлена манжета 7. До маточини колеса шпильками кріпиться фланець півосі 3.
У внутрішню порожнину маточини запресовано чотири гумові манжети 11, що забезпечують герметичність з'єднання централізованої системи регулювання тиску повітря в шинах.
Головна передача. Будова головної передачі заднього моста показана на рисунку 24.
Ведуча конічна шестерня 44 напресована на шліци вала 27, який обертається в двох конічних 43 і одному циліндровому 46 роликопідшипниках. Опорами вала ведучої циліндричної шестерні 19 служать аналогічні за типом підшипники 18 і 23.
До веденої циліндрової шестерні 48 болтами закріплений симетричний конічний диференціал з механізмом блокування. Механізм включення блокування складається з пневмокамери 14 і вилок 11. У чашках 2 диференціали встановлено півосьові шестерні 3, що знаходяться в постійному зачепленні з чотирма сателітами 1. Сателіти вільно обертаються в бронзових втулках на шпильках хрестовини 33. Під торці півосьових шестерень і сателітів встановлені сталеві шайби. У шліцьові отвори шестерень входять піввісі, через які крутний момент передається колесам.
Диференціал порівну розподіляє крутний момент між колесами моста, а при русі автомобіля по нерівній дорозі забезпечує незалежне їх обертання. Проте при русі
по труднопрохідних ділянках шляху з великою різницею зчеплення лівих і правих коліс автомобіля дія міжколісного диференціала може сприяти буксуванню одного з коліс моста. Тому для підвищення прохідності автомобіля на таких ділянках шляху міжколісні диференціали можуть бути заблоковані. При заблокованому диференціалі піввісі обертатимуться як одне ціле.
Блокувати міжколісні диференціали слід тільки у виняткових випадках, коли вже вжиті всі інші заходи підвищення прохідності автомобіля (заблокований між- осьовий диференціал роздавальної коробки, встановлений потрібний тиск у шинах); це сприятиме збільшенню терміну служби деталей диференціалів. Для забезпечення короткочасності блокування міжколісних диференціалів клавіша включення не має фіксованого положення, і її необхідно утримувати пальцем руки.
Привід увімкнення блокування електропневматичний, керований клавішею перемикача 42 (рисунок 3). При цьому електропневматичний клапан подає стисле повітря в пневмокамеру 14 (рисунок 24), яка повертає вилку 11 і через втулку 10 переміщає муфту 6 і блокує чашку диференціала з півосьовою шестернею. При пере- міщенні штока пневмокамери спрацьовує встановлений на ній датчик сигналізації і на панелі приладів спалахує контрольна лампа 28 (рисунок 3), яка гасне при виклю- ченні блокування.
Змащування деталей головної передачі здійснюється розбризкуванням. Заливний отвір одночасно є і контрольним. Злив оливи проводиться через отвір в нижній частині картера, отвір закривається пробкою з магнітом. Конічна пара шестерень головних передач заднього і проміжного мостів ізольована в окремій порожнині картера і змащується таким чином: при розбризкуванні оливи потрапляє в лотки картера проти зубчатого вінця ведучої циліндрової шестерні і через отвір в стінці – в порожнину конічної пари.
Рисунок 23 – Задній міст:
1-гайка підшипників; 2-піввісь; 3-фланець півосі; 4-болт; 5-пластина стопорна; 6-стопор гайки; 7-манжета; 8-кільце стопорне; 9-заглушка; 10-маточина колеса; 11-манжети систем регулювання тиска повітря в шинах; 12-штуцер підво- ду повітря; 13-втулка упорна; 14-роликопідшипник конічний; 15-оливовідбивач; 16-трубка підводу повітря; 17- гальмовийй барабан; 18-диск захиснийй; 19-обмежувач кочення мостів; 20-буфер; 21-картер моста; 22-головна пере- дача; 23-вісь колодок; 24-накладка колодки; 25-колодка; 26-кулак розтискний; 27-пружина колодок; 28-пробка залив- ного отвору; 29-пробка зливного отвору з магнітом; 30-кронштейн; 31-регулювальний важіль; 32-манжета маточини; 33-кожух півосі; 34-шайба опорна
Регулювання підшипників маточин. Для виявлення необхідності регулю- вання підшипників слід підняти колесо домкратом так, щоб шина не торкалася зем- лі. Відкрутити гайки фланця півосі і вийняти піввісь. Якщо при похитуванні колеса відчувається люфт, необхідно відрегулювати затягування підшипників в такому по- рядку:
-відігнути стопорну пластину 5 (риунок 23), вивернути болти 4, зняти стопор 6;
-провертаючи маточину в обох напрямах для правильної установки роликів, затягнути гайку 1 до тугого обертання колеса;
-відвернути гайку на 90 градусів;
-перевірити відсутність дотику гальмових колодок і захисного щитка об гальмовий барабан;
-встановити стопор 6, якщо отвір в гайці і стопорі не співпадають, затягнути гайку 1 до найближчого збігу отворів (сумарний кут відвертання гайки 1 – 70-90 градусів), при цьому колесо повинне обертатися вільно, але без осьового люфта;
-закріпити стопор 6 болтами і законтрити, відігнувши стопорну пластину 5;
-встановити піввісь і закрутити гайки фланця півосі.
Правильність регулювання підшипників остаточно визначити при контрольному пробігу в міру нагріву маточин. Підвищений нагрів маточин (більш 90ºС) не допускається і повинен бути усунений повторним регулюванням.
Рисунок 24 – Головна передача задньогого моста:
1-сателіт диференціала; 2-чашка диференціала; 3-шестерня півосі; 4-шайба опорна; 5-кільце стопорне; 6-муфта блокування диференціала; 7, 23, 43-роликові конічні підшипники; 8-кришка підшипника диференціала; 9-кільце опорне; 10-втулка уві- мкнення блокування диференціала; 11-вилка увімкнення блокування диференціала; 12-картер; 13-регулювальний гвинт; 14-пневмокамера увімкнення блокування дифе- ренціала; 15-датчик сигналізації увімкнення механізму блокування диференціала; 16-кришка редуктора; 17-шестерня ведена конічна; 18, 46-роликові циліндрові під- шипники; 19-шестерня ведуча циліндрова; 20-гніздо підшипників; 21, 22, 40- прокладки регулювальні; 24-кришка редуктора права; 25-пружинна шайба; 26-гайка; 27-вал ведучої конічної шестерні; 28-шайба опорна; 29-фланець з відбивачем; 30- сапун; 31-шайба регулювальна; 32-гайка підшипників диференціала; 33-хрестовина диференціала; 34-шайба розмежувальна; 35-пластина замкова; 36-пластина стопор- на; 37-манжета; 38-опорна шайба підшипників; 39-кришка картера підшипників; 41- картер підшипників ведучої конічної шестерні; 42-кільце розпірне підшипників; 44- ведуча конічна шестерня; 45-задня кришка редуктора заднього моста; 47-прокладка ущільнювальна; 48-велика циліндрова шестерня; 49-втулка розпірна; 50-кришка за- дня редуктора заднього моста; 51-вал прохідний редуктора заднього моста; 52-гайка підшипників; 53-картер подовжувача; 54-вал подовжувача; 55-сполучна муфта; 56- манжета; 57-кульковий підшипник; 58-оливниця; 59-кришка подовжувача