Регулювання головних передач ведучих мостів КрАЗ-5233НЕ

У головній передачі регулюються конічні роликопідшипники і зачеплення конічної пари.

Ознакою необхідності регулювання є осьовий люфт в підшипниках або великий бічний проміжок у зачепленні конічної пари, що супроводжується підвищеним шумом при роботі головної передачі.

Регулювання підшипників. Конічні роликопідшипники регулюються з попереднім натягом. Величина попереднього натягу контролюється за величиною крутного моменту необхідного для повороту валів.

Порядок регулювання наступний:

-відвернути болти кришки 39 (рисунок 24) картера підшипників ведучої конічної шестерні і зняти задню кришку 45;

-зняти ведучу конічну шестерню 44 із картером підшипників і закріпити її в лещатах за вал 27;

-затягнути гайку 26 кріплень переднього фланця (момент затягування гайки

400-600 Н•м (40-60 кгс•м);

-заміряти по індикатору величину осьового переміщення картера підшипників 41 ведучої конічної шестерні;

-зняти передній фланець 29 і регулювальну шайбу 31;

-прошліфувати регулювальну шайбу на величину осьового переміщення вала ведучої конічної шестерні, заміряного по індикатору, плюс 0,05-0,15 мм для створення попереднього натягу;

-встановити на місце всі зняті деталі і затягнути гайку 26 кріплень переднього фланця повністю, момент затягування гайки 400-600 Н•м (40-60 кгс•м). При затягуванні гайки необхідно провертати корпус підшипників для правильного розміщення роликів в обоймах підшипників;

-зрушити у бік фланця кришку 39 так, щоб центруюча проточка в кришці вийшла із зовнішньої обойми підшипника і манжета 37 не чинила б опору обертанню картера підшипників;

-перевірити величину попереднього натягу по величині моменту, необхідного для провертання картера підшипників 41.

При правильному регулюванні він повинен знаходитися в межах 1,5-3 Н•м (0,15-0,3 кгс•м), що відповідає сумі зусилля в межах 14-28 Н (1,4-2,8 кгс) до будь-якого з отворів під болти кріплення корпусів підшипників. При цьому зусилля повинне додаватися перпендикулярно до радіусу обертання.

Вимір крутного моменту проводиться при безперервному обертанні в один бік і не менше чим після п'яти повних оборотів картера підшипників.

Після закінчення регулювання відігнути вусик гайки 26 у паз вала 27 і затягнути болти кришки 39. Підшипники 23 вала ведучої циліндрової шестерні 19 регулюються при знятому диференціалі і знятій ведучій конічній шестерні 44 з валом 27. Для регулювання підшипників необхідно:

-заміряти по індикатору величину осьового люфта на торці веденої конічної шестерні 17;

-видалити з-під правої кришки частину регулювальних прокладок 22, загальна товщина яких повинна бути рівна величині осьового люфта шестерні, заміряного по індикатору, плюс 0,05-0,15 мм для створення попереднього натягу;

-затягнути болти правої кришки 24. При затягуванні болтів необхідно провертати вал ведучої циліндрової шестерні 19 для правильного розміщення роликів в обоймах підшипників 23.

Величина крутного моменту, необхідного для провертання циліндрової шестерні, повинна бути в межах 1,5-3 Н•м (0,15-0,3 кгс•м), що відповідає сумі зусиль до вершин зубців циліндрової шестерні в межах 30-60 Н (3-6 кгс). Зусилля повинне докладатися перпендикулярно радіусу обертання. Це здійснюється таким чином: на циліндрову шестерню намотати шнур і, приєднавши вільний кінець його до динамометра, натягнути шнур і провести розмотування. Свідчення динамометра повинні бути в межах вказаного вище зусилля;

-встановити ведучу конічну шестерню 44 в картері 12 редуктора і поставити задню кришку 45;

-встановити диференціал (гайки кришок 8 підшипників диференціала затягнути моментом 300-360 Н•м (30-36 кгс•м). Завертаючи регулювальну гайку 32, вибрати осьовий люфт в підшипниках 7, а потім докрутити гайку на величину чотирьох пазів, що забезпечить необхідний переднатяг підшипників.

Регулювання зачеплення конічних шестерень полягає у встановленні необхідного бічного проміжку і контакту, проводиться після регулювання підшипників.

Контакт зачеплення перевіряється на фарбу. Пляма контакту на ведучій стороні зубця повинна відповідати зображеному на рисунку (таблиця 3). По висоті пляма контакту повинна бути не менше 50% висоти зубця. Вихід плями контакту на вершину зубця ведучої конічної шестерні не допускається. На неведучій стороні зубця пляма контакту може мати відхилення по довжині і висоті в межах 10% у порівнянні з ведучою стороною.

Регулювання контакту і проміжку проводиться способом, вказаним у таблиці 3, причому переміщення шестерень 17 і 44 здійснюється зміною товщини набору прокладок 21 і 40 під фланцями картерів підшипників ведучих конічної і циліндрової шестерень.

При регулюванні зачеплення за плямою контакту необхідно витримати бічний проміжок, величина якого заміряється щупом або індикатором у широкого торця зубця і повинна знаходитися в межах 0,17-0,45 мм. Перевірці підлягають не менше чотирьох зубців шестерень, розташованих приблизно на рівних кутах по колу.

При правильній плямі контакту допускається зберігати декілька завищений бічний проміжок.

Ведучу і ведену конічні шестерні редуктора підбирають на заводі за плямою контакту і бічному проміжку в зачепленні, притирають і клеймлять порядковим номером комплекту. Такі ж комплекти поставляються і в запчастині, тому, при необхідності заміни шестерень слід замінювати обидві шестерні комплектно.

Регулювання механізму включення блокування міжколісного диференціала проводиться таким чином:

-ввертаючи або вивертаючи регулювальний гвинт 13 в шток, встановити положення пальця гвинта, відповідне положенню муфти 6 блокування диференціала при розблокованому диференціалі (у крайньому лівому положенні);

-для забезпечення гарантованого проміжку між муфтою і чашкою диференціала ввернути гвинт на половину обороту;

-перевірити чіткість увімкнення і вимкнення блокування диференціала шляхом підведення повітря в пневмокамеру тиском 0,45-0,50 МПа (4,5-5кгс/см2), при цьому хід втулки муфти повинен бути 12-15 мм.

Регулювання зачеплення конічних шестерень головної передачі

Таблиця 3

Положення плями контакту на зубці веденої шестерні

Способи досягнення правильності зачеплення шестерень

на передньому ході

на задньому ході


Положения пятна контакта КрАЗ-5233НЕ

Правильний контакт спірально-конічних шестерень


Положения пятна контакта КрАЗ-5233НЕ

Присунути ведену шестерню до ведучої. Якщо при цьому вийде дуже малий бічний проміжок між зубцями, відсунути ведучу шестерню

Положения пятна контакта КрАЗ-5233НЕ

Положения пятна контакта КрАЗ-5233НЕ

Відсунути ведену шестерню від ведучої. Якщо при цьому вийде дуже великий бічний проміжок між зубцями, присунути ведучу шестерню

Положения пятна контакта КрАЗ-5233НЕ

Положения пятна контакта КрАЗ-5233НЕ

Присунути ведучу шестерню до веденої. Якщо бічний проміжок буде дуже малий, відсунути ведену шестерню

Положения пятна контакта КрАЗ-5233НЕ

Положения пятна контакта КрАЗ-5233НЕ

Відсунути ведучу шестерню від веденої. Якщо бічний проміжок буде дуже великий, присунути ведену шестерню

Положения пятна контакта КрАЗ-5233НЕ