Система регулювання тиску повітря в шинах КрАЗ-5233НЕ

Система регулювання тиску повітря в шинах призначена для підвищення прохідності автомобіля на важких ділянках шляху за рахунок зниження тиску повітря в шинах, а у разі проколу камери дозволяє якийсь час продовжувати рух до гаража (пункту технічного обслуговування) без заміни колеса за умови, що продуктивність компресора може заповнити витік повітря з пошкодженої шини.

Керування системою здійснюється з кабіни, що дозволяє постійно контролювати тиск в шинах по манометру на панелі приладів і регулювати його залежно від дорожніх умов і швидкості руху.

Схема централізованої системи регулювання тиску повітря в шинах показана на рисунку 30.

У систему регулюваня входять: кран управління тиском з клапаномобмежувачем, колісні крани, пристрій ущільнювача в маточинах, повітропроводи, шланги і манометр.

Схема централізованої системи регулювання тиску повітря в шинах КрАЗ-5233НЕ

Рисунок 30 – Схема централізованої системи регулювання тиску повітря в шинах: 1-шланги підводу повітря до передніх коліс; 2-кран управління централізованою підкачкою шин; 3-магістраль підкачки; 4-манометр; 5-підвід повітря до крана управління; 6-ручка крана управління; 7-шланг підводу повітря до заднього моста; 8-повітропровід до правого заднього колеса; 9-воздухопровід до лівого заднього колеса;

Кран управління тиском (рисунок 31) складається з корпусу 10, що має вхідний отвір для підведення повітря до шин і вихідний отвір для випуску повітря з шин в атмосферу.

Кран управління тиском з клапаном-обмежувачем КрАЗ-5233НЕ

Рисунок 31 – Кран управління тиском з клапаном-обмежувачем

1-болт регулювальний; 2-гайка; 3-тарілка пружини; 4-пружина; 5-поршень; 6-болт; 7-кришка; 8-шайба; 9-діафрагма; 10-корпус; 11-кільце розпірної манжети; 12- манжета; 13-втулка; 14-напрямна золотника; 15-золотник

А-від повітряного балону; Б-в атмосферу

Золотник 15 сполучений з важелем приводу крана управління тиском за допомогою пальця. Важіль приводу крана повинен вільно (без заїдань) переміщатися і фіксуватися в трьох положеннях: «Накачування», «Нейтральне», «Випуск».

У зібраному крані золотник 15 повинен переміщатися в манжетах 12 і напрямної без заїдання із зусиллям не більше 100 Н (10 кгс). Загвинчування напрямної золотника повинно проводитися при нейтральному положенні золотника.

Робота крана. При переводі важеля крана в положення «Накачування» золотник 15 переміщається назад і проточка на золотнику при цьому встановлюється напроти манжети. Через проміжок між манжетою і золотником система регулювання тиску повітря з'єднується з пневматичною системою і повітря поступає до шин.

При переводі важеля крана в положення «Випуск» золотник 15 переміщається вперед, проточка на золотнику встановлюється напроти манжети, і повітря з шин виходить в атмосферу через проміжок, що утворився.

Кран управління тиском з клапаном-обмежувачем у зборі повинен бути герметичним при тиску повітря 0,6-0,8 МПа (6-8 кгс/см2) в трьох положеннях важеля приводу. Витік повітря не допускається.

Якщо при нейтральному положенні рукоятки відбувається накачування шин або випуск повітря з шин в атмосферу, необхідно зміною довжини тяги приводу відрегулювати нейтральне положення золотника.

Крани колісні (рисунок 32) кріпляться до захисних кожухів, приварених до обіддя коліс. Крани призначені для відключення шин від системи підкачки при тривалих стоянках автомобіля і у разі виходу з ладу манжет пристрою ущільнювача в маточинах.

Крани колісні закриваються і відкриваються спеціальним ключем, що входить у ЗІП.

Кран колісний КрАЗ-5233НЕ

Рисунок 32 – Кран колісний:

1-пробка запірна; 2, 4- гайка накидна; 3-корпус крана; 5-кільце ущільнювальне; 6- вентиль; 7-кільце ущільнювальне

Ущільнювальний пристрій складається з чотирьох еластичних гумових манжетів 7 (рисунок 33) з натискними пружинами, які забезпечують герметичність рухомого з'єднання.

Підведення повітря до шин коліс КрАЗ-5233НЕ

Рисунок 33 – Підведення повітря до шин коліс:

1-штуцер; 2-кожух півосі; 3-піввісь; 4-опорна втулка маточини; 5-кільця ущільнювачів опорної втулки; 6-стопорне кільце; 7-манжета; 8-опорний конус; 9-розпірне кільце; 10-корпус манжети; 11-кільце

Манжети вмонтовуються в спеціальному корпусі 10, запресовані в маточину. Зона отвору штуцера (внутрішня порожнина пристрою ущільнювача), що підводить, розділена кільцем розпору 9, а зовні манжети закриваються стопорними кільцями 6. Для запобігання вивертанню повітрям робочих кромок манжет останні спираються на опорні конуси 8. З порожнини ущільнювального пристрою, утвореного манжетами, повітря через штуцер 1 підводиться в сполучний шланг і далі (проходячи через колісний кран) поступає в камеру шини.

При кожному знятті маточини необхідно промивати манжети в чистому дизельному паливі або гасі і змащувати їх робочі кромки мастилом Літол-24. При заміні мастила в маточинах стежити, щоб воно не потрапило в порожнини каналів і в отвір штуцера, що підводить, системи регулювання тиску повітря в шинах.

З метою оберігання манжет від пошкодження при знятті і установці маточин необхідно користуватися оправкою, що докладається до кожного автомобіля.

Для відновлення герметичності системи підкачки шин при зносі робочої поверхні опорних втулок 4 задніх маточин (або цапф передніх маточин) кромками манжет 7 необхідно проставочне кільце 11 переставити на іншу сторону в корпусі манжет.