Рульовий механізм КрАЗ-5233НЕ

Рульовий механізм перетворює поворот рульового колеса в кутове переміщення рульової сошки.

Рульовий механізм (рисунок 35) складається з гвинта 12 і кулькової гайки-рейки 14, що знаходиться в постійному зачепленні з шестернею (зубчатим сектором) 7; ці деталі розміщені в загальному картері 13.

Гвинт і гайка-рейка підібрані з деталей однієї розмірної групи. Напівкруглі різьбові канавки на гвинті і гайці-рейці утворюють спіральний канал, що заповнюється при збірці 102 кульками високої точності. Кульки, що входять в комплект гвинта в зборі, відрізняються між собою по діаметру не більше, ніж на 0,002 мм. Порушувати комплектність цих деталей не дозволяється. Висока точність виготовлення деталей і підбір їх при збірці забезпечують легке і плавне обертання гвинта в гайцірейці.

Для отримання двох безперервних потоків кочення кульок при обертанні гвинта і для запобігання випаданню кульок в отвори гайки-рейки вставлені напрямні, які складаються з двох штампованих половинок, які утворюють замкнуту систему для кочення кульок. Напрямні закріплені на гайці-рейці притиском і гвинтами.

Шестерня (зубчатий сектор) 7 виконана суцільно з валом, встановленим у двох металокерамічних втулках 5. Шестерня (сектор) має п'ять зубів, середній зуб шестерні (сектора) входить у середню западину гайки-рейки 14. На торці шліцьового кінця вала нанесена позначка для правильної установки сошки; позначки на сошці і кінці вала при збірці повинні бути суміщені. Позначка на шестерні (секторі) указує середину центрального зуба і направлена перпендикулярно вісі гвинта рульового механізму.

Гвинт 12 рульового механізму встановлений у двох радіально-опорних сферичних підшипниках 9 з попереднім натягом (без осьового люфта). На кінці гвинта є прямокутні шліци, за допомогою яких він з'єднується із вхідним валом 23 і проміжною втулкою 15 приводу золотника розподільника. Вхідний вал і проміжна втулка з'єднуються між собою лівою спіральною нарізкою.

Золотник 28 встановлений на проміжній втулці 15 у двох опорних підшипниках 17.

Шліцьове з'єднання гвинта 12 і вхідного вала 23 виконано таким чином, що допускає проворот на невеликий кут деталей, що сполучаються, в обидві сторони від нейтрального положення для забезпечення включення золотника. Центрування золотника в нейтральному положенні здійснюється торсіоном 22, встановленим усередині гвинта і вхідного вала 23 рульового механізму. «Відчуття дороги» створюється за допомогою реактивних плунжерів 29, які додатково центрують золотник у нейтральному положенні.

У корпусі 18 розподільника є перепускний клапан 19, що сполучає при непрацюючому насосі порожнини силового циліндра з метою зменшення зусилля, необ-хідного для повороту передніх керованих коліс. Порожнини розподільника, в яких знаходяться опорні підшипники 17, сполучені з порожниною зливу демпферними отворами малого діаметру.

Регулювання рульового механізму може проводитися у разі вимушеного його розбирання або ремонту. Для регулювання необхідно злити оливу з гідросистеми і зняти рульовий механізм. Спочатку регулюється попередній натяг у підшипниках гвинта, а потім – зачеплення шестерні (сектори) з гайкою-рейкою.

Регулювання натягу сферичних підшипників 9 (рисунок 35) проводити при знятій шестерні і від'єднаному розподільнику зміною кількості регулювальних прокладок 11, забезпечивши при цьому момент, необхідний для провертання гвинта, в межах 0,9-1,5 Н•м (0,09-0,15 кгс•м). Вимір крутного моменту проводиться при провертанні гвинта рульового механізму динамометричним ключем.

Регулювання зачеплення шестерні 7 з гайкою-рейкою 14 проводити поверненням ексцентрикових вкладенів 4 на однакове число отворів (за годинниковою стрілкою, якщо дивитися з боку шліців) з подальшою фіксацією вкладенів штифтами 3 передньою 2 і задньою 8 кришок. При цьому середній зуб шестерні повинен входити в середню западину гайки-рейки. Повний кут повороту шестерні повинен бути не менше 80 градусів (по 40 градусів від геометричної середини сектора в обидві сторони).

Після регулювання зачеплення момент, необхідний для провертання гвинта 12, повинен бути в межах 2,4-3,5 Н•м (0,24-0,35 кгс•м) в середньому положенні і зменшуватися до кінців. При цьому люфт гвинта (при закріпленій шестерні на геометричній середині) не повинен перевищувати 1 градус 30 хвилин. Вимір моменту проводити динамометричним ключем.

Опорні підшипники 17 розподільника повинні бути затягнуті гайкою 16 так, щоб момент обертання проміжної втулки 15 в підшипниках був в межах 0,02- 0,04Н•м (0,002-0,004 кгс•м). Після регулювання зафіксувати положення гайки 16 відгинанням буртика в паз втулки. Після установки розподільника на рульовий механізм зафіксувати верхній кінець торсіона 22 у валу 23 розподільники при нейтральному положенні золотника 28. Установку золотника в нейтральне положення провести гідравлічним тиском, після чого вал з торсіоном зашплінтовують.

У повністю зібраного рульового механізму крутний момент, необхідний для провертання гвинта, повинен бути не більше 2,7-4,1 H•м (0,27-0,41 кгс•м).

При подальшому обертанні гвинта з середнього положення в обидві сторони момент повинен зменшуватися.

Регулювання натягу кулькових підшипників 26 вхідного вала 23 проводити регулювальними прокладками 25. Момент, необхідний для обертання вхідного вала, повинен бути 0,6 Н•м (0,06 кгс•м). При цьому допускається осьовий люфт вала, що знаходиться під навантаженням 150-200 Н (15-20 кгс), не більше 0,05 мм.

Рульовий механізм з розподілювачем рульового підсилювача КрАЗ-5233НЕ

Рисунок 35 – Рульовий механізм з розподілювачем рульового підсилювача:

1, 24-манжети; 2, 8-кришки; 4-вкладень; 5-металокерамічна втулка; 6-кільце; 7-шестерня (зубчатий сектор); 9- сферичний підшипник; 10-кришка нижня; 11, 25-регулювальні прокладки; 12-гвинт; 13-картер рульового механізму; 14-гайка-рейка; 15-проміжна втулка золотника; 16-гайка; 17-опорний підшипник; 18-корпус розподільника; 19-перепускний клапан; 20-прокладки; 21-кришка розподільника; 22-торсіон; 23-вхідний вал рульового механізму; 26-кулькові підшипники; 27-стяжний болт; 28-золотник; 29-реактивний плунжер