Рульовий підсилювач КрАЗ-5233НЕ
Зменшує зусилля, яке необхідно докласти до рульового колеса для повороту передніх коліс автомобіля, знижує ударні навантаження в рульовому управлінні, що виникають через нерівності дороги, і підвищує безпеку руху.
Рульовий підсилювач складається з циліндра гідравлічного, розподільника, насоса, оливного бачка, трубопроводів і шлангів.
Будова циліндра гідравлічного показана на рисунку 36.
Рисунок 36 – Циліндр гідравлічний рульового підсилювача:
1-брудоз'ємник; 2-напівкільце; 3-шток; 4-циліндр; 5-поршень; 6-гайка; 7-кришка зовнішня; 8-шплінт; 9-шайба; 10-кільце поршневе; 11-ущільнювач; 12-кільце стопорне; 13-підшипник шарнірний; 14-шайба; 15-гвинт; 16-кришка внутрішня; 17-кільце; 18-манжета
На кінці штока і в отворі опори циліндра на шарнірних підшипниках встановлені пальці, за допомогою яких циліндр з'єднується з двоплечним важелем поворотного кулака і з кронштейном на картері переднього моста. Пальці в опорі кріпляться гайками, затягнутими з моментом 70-100 Н•м (7-10 кгс•м). Гайка стопориться обтисканням циліндрового пояска в паз пальця.
Розподільник рульового підсилювача змонтований в передній частині рульового механізму і кріпиться до його картера. Розподільник регулює потік робочої рідини, що поступає з насоса в силовий циліндр. При працюючому насосі в розподільник безперервно нагнітається рідина, яка залежно від положення золотника або повертається назад в бачок, або потрапляє в одну з робочих порожнин силового циліндра; при цьому інша порожнина силового циліндра через зливну магістраль сполучена з бачком.
Схема роботи рульового підсилювача надана на рисунку 37.
Рисунок 37 – Схема роботи рульового підсилювача:
I–нейтральне положення; II–поворот вліво; III–поворот вправо
1-силовий циліндр; 2-шток; 3-поршень; 4-реактивні плунжери; 5-гвинт; 6-опорний підшипник; 7-перепускний клапан; 8-корпус розподільника; 9-вхідний вал; 10- торсіон; 11-золотник
А–зливна порожнина; Б–нагнітальна порожнина
У нейтральному положенні золотника 11 рідина, що нагнітається насосом, через проміжки між золотником і корпусом розподільника 8 відводиться в зливну порожнину А і далі в бачок. При цьому поршень 3 в силовому циліндрі 1 не переміщається і підсилювач не впливає на управління автомобілем.
При повороті рульового колеса вхідний вал 9 механізму переміщує золотник 11 на величину 1,8+0,15 мм від нейтрального положення. При цьому нагнітальна Б і зливна А порожнини в корпусі 8 розподільника роз'єднуються, і рідина починає поступати у відповідну порожнину силового циліндра, переміщаючи поршень 3 зі штоком 2. Рух поршня передається керованим колесам через палець штока поршня і сполучений з ним двоплечний важіль поворотного кулака.
При припиненні дії на рульове колесо золотник 11 під зусиллям реактивних плунжерів 4 і центруючого торсіона 10 встановлюється в нейтральне положення. Поворот керованих коліс припиняється.
Тиск в робочій порожнині силового циліндра збільшується з підвищенням опору повороту коліс. Одночасно збільшується тиск і під реактивними плунжерами 4, під зусиллям яких золотник і гвинт 5 прагнуть повернутися в нейтральне положення. Чим більший опір повороту коліс і вищий тиск у робочій порожнині циліндра, тим більше зусилля, з яким золотник прагне повернутися в нейтральне положення, тим більше зусилля і на рульовому колесі