Насос гідропідсилювача КрАЗ-5233НЕ

Насос гідропідсилювача призначений для нагнітання робочої рідини в рульовий підсилювач і забезпечення її циркуляції в гідравлічній системі рульового управління.

Насос гідропідсилювача кріпиться до кришки розподільних шестерень із лівого боку двигуна, а оливний бачок – на лівому крилі. Насос і бачок сполучені між собою живлячим шлангом.

Насос (рисунок 38) – лопатевого типу, подвійної дії, тобто за один оборот вала насоса здійснюється два повні цикли всмоктування і нагнітання.

У корпусі 3 насоса (у кульковому 19 і голковому 17 підшипниках) встановлений вал 18, на зовнішньому кінці якого закріплений приводний шків 1. На шліцах внутрішнього кінця вала встановлений ротор 4, в радіальні пази якого вставлені лопаті 5 (10 шт.).

Насос гідропідсилювача КрАЗ-5233НЕ

Рисунок 38 – Насос гідропідсилювача:

1-шків; 2-манжета; 3-корпус насоса; 4-ротор; 5-лопаті; 6-вісь кронштейна; 7- нерухомий кронштейн; 8-колектор насоса; 9-кришка насоса; 10-пружина перепускного клапана; 11-гвинт регулювальний; 12-кронштейн рухомий; 13-клапан запобіжний; 14-клапан пропускний; 15-диск розподільний; 16-статор; 17-підшипник голчастий; 18-валик насоса; 19-кульковий підшипник

А–підвід оливи з бачка; Б–відвід оливи до розподільника

Ротор з лопатями знаходиться усередині статора 16.

Статор з розподільним диском 15 і кришкою 9 кріпиться до корпуса насоса стяжними болтами. Правильне положення статора з розподільним диском щодо корпусу насоса забезпечується двома установними штифтами. При цьому напрям стрілки на статорі повинен співпадати з напрямом обертання вала насоса (якщо дивитися з боку шківа).

Статор, ротор і лопаті підібрані на заводі по розмірних групах, тому не можна порушувати їх комплектність при розбиранні насоса.

У кришці 9 насоса розташовано два клапани: пропускний і запобіжний. Пропускний клапан 14 обмежує продуктивність насоса при підвищеній частоті обертання колінчастого вала двигуна. Запобіжний клапан 13, поміщений у середині пропускного клапана, обмежує тиск оливи, коли він досягає 9,5 МПа (95 кгс/см2).

Зверху насос закритий колектором 8, до трубки якого під'єднується гнучкий шланг від бачка.

При обертанні вала насоса лопаті під дією відцентрової сили і тиску оливи постійно притискаються до внутрішньої поверхні статора, переміщаючись у пазах ротора. Лопаті захоплюють оливу і подають її в нагнітальну порожнину через отвори в розподільному диску 15.

Натягнення пасу приводу насоса підсилювача регулюється спеціальним гвинтом 11. Для натягнення пасу гвинт обертають за годинниковою стрілкою. Правильно натягнутий пас при натисненні на середину гілки із зусиллям 40 Н (4 кгс) повинен мати прогин 10-15 мм.

Бачок 6 (рисунок 34) служить резервуаром для робочої рідини, необхідної для забезпечення нормального температурного режиму роботи рульового підсилювача.

Бачок має заливну горловину із сітчастим фільтром і горловину для повернення оливи із системи.

На зливі бачок має паперовий фільтрувальний елемент, який кріпиться до кришки бачка двома пружинами.

При підвищенні тиску на зливі (збільшення в'язкості оливи, засмічення фільтувального елементу спрацьовує запобіжний клапан, внаслідок чого частина оливи зливається в бачок, минувши фільтрувальний елемент.

Заміна фільтрувального елементу проводиться після 100 тис. км пробігу при черговому плановому ТО-2.

Після обкатки слід злити відстій тільки з картера рульового механізму в об'ємі до 0,5 л з подальшим прокачуванням системи і доливкою робочої рідини до норми.