Рульовий привід КрАЗ-5233НЕ

Привід рульового управління складається з сошки, важелів, подовжньої і поперечної рульових тяг з кульовими шарнірами.

Подовжня рульова тяга (рисунок 39 а) трубчаста з двома кульовими шарнірами.

Поперечна рульова тяга (рисунок 39 б) є зігнутою штангою з наверненими на

її кінці наконечниками 3 і 17, в яких закріплені кульові пальці 15. Обертаючи наконечники, можна зміною довжини тяги регулювати сходження передніх коліс. Конструкція шарнірів поперечної рульової тяги аналогічна шарніру подовжньої рульової тяги. Регулювання шарнірів рульової тяги проводиться в такій послідовності:

-відкрутити болт 7 і зняти стопорну пластину 9;

-закрутити пробку до упору і відкрутити на 1/2-1/4 обороту (до першого положення, при якому можливо стопорити пробку);

-встановити і закріпити болтом стопорну пластину.

Рульова тяга КрАЗ-5233НЕ

Рисунок 39 – Рульова тяга:

а–тяга подовжня; б–тяга поперечна

1-тяга подовжня; 2-тяга подовжня в зборі; 3-наконечник поперечної тяги лівий; 4- наконечник поперечної тяги правий; 5-штанга поперечної тяги; 6-тяга поперечна в зборі; 7-болт; 8-шайба; 9-пластина стопорна; 10-пробка; 11-пружина; 12-кільце ущільнювальне; 13-сухар верхній; 14-наконечник у зборі: 15-палец кульовий; 16-сухар нижній; 17-наконечник; 18-оливниця; 19-штифт; 20-ущільнювач; 21-кришка ущільнювача; 22-гайка; 23-шплінт; 24-болт; 25-шайба; 26-гайка

Перевірка люфту рульового управління. Люфт рульового управління може викликатися ослабленням кріплення рульового колеса, кронштейна і картера рульового механізму, вилок карданного вала, рульової сошки на валу і важелів поворотних кулаків, а також появою проміжків у підшипниках гвинта або зачеплення шестерні (сектора) з гайкою-рейкою рульового механізма. При виявленні ослаблення кріплень проводять підтяжку гайок або болтів, а при появі проміжків – регулювання.

Люфт рульового управління рекомендується перевіряти люфтоміром при працюючому двигуні і положенні передніх коліс, відповідному руху автомобіля по прямій, для чого:

-закріпити на рульовій колонці люфтомір 2 (рисунок 40), а на рульовому колесі – стрілку 1;

-повернути рульове колесо вліво на величину люфту (до збільшення опору повороту, але не порушуючи положення передніх коліс) і пересунути стрілку так, щоб вона опинилася навпроти нуля шкали люфту. Потім переміщати рульове колесо у зворотній бік, вибираючи люфт. Кут повороту стрілки відповідає люфту рульового управління, який не повинен перевищувати 12º при працюючому двигуні.

-повернути рульове колесо вліво на величину люфту (до збільшення опору повороту, але не порушуючи положення передніх коліс) і пересунути стрілку так, щоб вона опинилася навпроти нуля шкали люфту. Потім переміщати рульове колесо у зворотній бік, вибираючи люфт. Кут повороту стрілки відповідає люфту рульового управління, який не повинен перевищувати 12º при працюючому двигуні.

Перевірка люфту рульового управління КрАЗ-5233НЕ

Рисунок 40 – Перевірка люфту рульового управління

1-стрілка; 2-люфтомір

Перевірка і регулювання сходження передніх коліс. Ознакою порушення регулювання сходження передніх коліс є наявність видимого зносу шин цих коліс.

Сходження передніх коліс перевіряється при тиску повітря в шинах 0,55МПа (5,5 кгс/см2) шляхом виміру відстаней В і А (рисунок 41) по торцях гальмових барабанів спереду і ззаду на рівні вісі.

Установні параметри передніх коліс КрАЗ-5233НЕ

Рисунок 41 – Установні параметри передніх коліс:

1-передній міст; 2-наконечник тяги; 3-поперечна рульова тяга

Для перевірки необхідно:

-встановити автомобіль на рівному горизонтальному майданчику з твердим покриттям, щоб положення передніх коліс відповідало руху по прямій;

-спеціальною розсувною лінійкою провести вимір. При цьому розмір В (ззаду) повинен бути рівний або більше розміру А (спереду) до 2 мм. Розбіжність коліс не допускається.

Якщо ця вимога не дотримана, необхідно відрегулювати сходження передніх коліс, для чого від'єднати один кінець тяги від поворотного важеля, ослабити стяжні болти наконечника 2 і обертанням його встановити необхідну довжину тяги 3. Після цього під'єднати тягу до важеля і закріпити наконечник.

При регулюванні необхідно звертати увагу на рівномірне нагвинчування на тягу обох наконечників. При затягуванні стяжних болтів 24 (рисунок 39 б) необхідно спочатку затягувати болт, розташований ближче до шарніра.

Для перевірки сходження передніх коліс необхідно користуватися лінійкою, показаною на рисунку 42. Своїми кінцями лінійка упирається в торці гальмових барабанів, а за шкалою проводиться відлік різниці розмірів, заміряних спереду і ззаду.

Лінійка для перевірки сходження передніх коліс КрАЗ-5233НЕ

Рисунок 42 – Лінійка для перевірки сходження передніх коліс:

1-торець лінійки; 2-пружина; 3-труба; 4-остов; 5, 6-перехідник; 7-штифт; 8-гайка; 9-гвинт стопорний

Зміна оливи в рульовому управлінні. Для зміни оливи в системі рульового управління необхідно:

-підняти передній міст автомобіля так, щоб колеса не торкалися землі;

-відкрутити пробку заливної горловини оливного бачка і зливну пробку картера рульового механізму, від'єднати від силового циліндра один із шлангів (рисунок 34) в місці з'єднання трубки зі шлангом. Потім, поволі повертаючи рульове колесо вліво і вправо до упору (при непрацюючому двигуні), злити оливу з системи в чистий посуд.

Після зливу оливи рекомендується промити систему одним літром свіжої оливи. Фільтр заливної горловини бачка промивається окремо в бензині або розчиннику;

-закрутити зливну пробку картера рульового механізму і з'єднати трубку з шлангом силового циліндра;

-залити в бачок підсилювача свіжу оливу і дати витримку протягом 2-3 хвилин.

Олива заливається на 40-45 мм нижче за верхній торець заливної горловини бачка;

-запустити двигун і при його роботі на мінімальній частоті обертання поволі повертати рульове колесо вліво і управо до упору (4-5 разів в кожну сторону) для заповнення гідросистеми оливою і видалення повітря;

-зупинити двигун;

-долити оливу в бачок до необхідного рівня, опустити передні колеса автомобіля і перевірити легкість управління при русі.

При застосуванні в експлуатації недостатньо чистої оливи може відбутися зависання (заїдання) пропускного або запобіжного клапанів насоса рульового підсилювача, що характеризується частковою або повною відмовою в роботі підсилювача. Для відновлення роботи насоса його необхідно розібрати.

Перед розбиранням насос зняти з автомобіля, заздалегідь зливши з нього оливу, очистити і промити зовнішню поверхню. При розбиранні не можна розукомплектовувати: статор, ротор і лопаті насоса, клапан і кришку перепускного клапана.

Перед збіркою насоса ретельно промити всі його деталі дизельним паливом або гасом, перевірити затягування сідла запобіжного клапана і зібрати насос; при цьому вал насоса повинен обертатися вільно, без заїдань.