Робоча гальмова система КрАЗ-5233НЕ
Призначена для зниження швидкості автомобіля до повної його зупинки з необхідною ефективністю. Складається з гальмових механізмів і приводу робочої гальмової системи.
Гальмові механізми барабанного типу з двома внутрішніми симетричними колодками і кулачковим розтискуванням. До зовнішніх поверхонь колодок приклепані фрикційні накладки. Колодки гальмових механізмів передніх коліс спираються на одну вісь, встановлену в супорті, а задніх гальмових механізмів – на дві вісі. В непрацюючому стані колодки стягуються пружинами, внаслідок чого вони завжди притиснуті до розтискного кулака, а при гальмуванні – розсуваються кулаком і притискаються до внутрішньої поверхні гальмового барабана. На шлицьових кінцях розтискних кулаків встановлені регулювальні важелі, сполучені вилками з штоками гальмових камер.
Криволінійна поверхня розтискного кулака забезпечує можливість плавного регулювання проміжку між барабаном і колодками до повного зносу (до головок заклепок) фрикційних накладок.
Регулювання проміжку здійснюється автоматично черв'ячною передачею у важелі розтискного кулака.
Привід включає: компресор КМ, ресивери РС, захисну і регулювальну апаратуру, двосекційний гальмовий кран із ножним механічним приводом, виконавські органи – передні і задні гальмові камери, трубопроводи і сполучна арматура.
Привід робочої гальмової системи складається з двох незалежних контурів: контуру приводу механізмів коліс переднього моста і контуру приводу механізмів коліс проміжного і заднього мостів.
Контур приводу робочої гальмової системи переднього моста складається з частини чотириконтурного клапана, нижньої секції гальмового двосекційного крана, передніх гальмових камер, ресивера РС2, частини двострілочного манометра МН, датчика зниження тиску повітря ДД2, трубопроводів і шлангів між цими апаратами.
Крім того, в контур входять трубопроводи від нижньої секції гальмового крана ТК до клапана двоведучого приводу управління гальмами причепа КП1.
Контур приводу робочої гальмової системи проміжного і заднього мостів складається з частини чотириконтурного клапана, верхньої секції гальмового двосекційного крана ТК, регулятора гальмових сил РГС, клапана контрольного виведення КВ3, чотирьох гальмових камер проміжного і заднього мостів, клапана двомагістрального КД2, прискорювального клапана ПК, ресивера РС3, датчика зниження тиску ДД3 і частини двострілочного манометра МН, трубопроводів і шлангів між цими апаратами. Крім того, в контур входять трубопроводи від верхньої секції гальмового крана ТК до клапана двоведучого приводу управління гальмами причепа КП1.
Робота робочої гальмової системи. При заповненні гальмової системи повітря з ресиверів РС поступає у відповідні секції гальмового крана ТК. При натисненні педалі повітря з нижньої секції гальмового крана поступає в гальмові камери, які приводять в дію гальмові механізми коліс переднього моста. З верхньої секції крана повітря подається в гальмові камери, які приводять в дію гальмові механізми коліс проміжного і заднього мостів. При цьому автомобіль загальмовується з інтенсивністю, вибраною водієм, виходячи з умов руху. Одночасно від обох контурів робочого гальма по окремих магістралях повітря поступає до клапана управління гальмами причепа з двоведучим приводом КП1. При відпусканні педалі гальма стисле повітря з передніх і задніх гальмових камер, а також з магістралей клапана управління гальмами причепа, що управляють, з двоведучим приводом виходить в атмосферу через двосекційний гальмовий кран. Автомобіль розгальмовується.