Клапан одноведучого привода КрАЗ-5233НЕ
Клапан призначений для управління гальмовою системою причепа з одноведучим приводом, а також для обмеження тиску стислого повітря, що поступає в гальмову систему причепа, до заданої величини з метою запобігання самогальмуванню причепа (напівпричепа) при коливаннях тиску в пневматичній системі автомобіля-тягача. Будова клапана показана на рисунку 52.
Рисунок 52 – Клапан одноведучого привода:
1-верхня кришка; 2-пружина; 3-захисний ковпак; 4-мала шайба діафрагми; 5-велика шайба діафрагми; 6-діафрагма; 7-болт; 8-корпус клапана; 9-поршень; 10-штовхач клапана; 11-поршень; 12-пружина поршня; 13-нижня кришка; 14-регулювальний гвинт; 15-гайка; 16-тарілка пружини; 17-кришка клапана; 18-опорне кільце; 19- впускний клапан; 20-пружина клапана; 21-випускний клапан; 22-опора верхнього поршня а-початковий стан; b-стан при гальмуванні
Клапан одноведучого привода має три виводи. Вивід А (рисунок 52) сполучений з порожниною В (див. рисунок 51) клапана двоведучого привода, вивід С (рисунок 52) – із сполучною головкою одноведучої гальмової магістралі причепа, а вивід В – з живлячою магістраллю двоведучого приводу.
У початковому стані стисле повітря підводиться до виводу В. У відгальмованому стані пружина 2, впливаючи на шайбу 5, утримує діафрагму 6 з штовхачем 10 в нижньому положенні. При цьому випускний клапан 21 закритий, а впускний клапан 19 відкритий, і стисле повітря проходить до виводу С і далі в магістраль управління гальмами причепа одноведучого приводу. При досягненні в магістралі причепа (вивід С) тиску 0,5-0,52 МПа (5,0-5,2 кгс/см2) поршень 11, долаючи зусилля пружини 12, опускається, і отвір у ньому закривається впускним клапаном 19, який притискається до сідла. Подача стислого повітря в гальмову магістраль причепа припиняється. При зниженні тиску в гальмовій магістралі причепа нижче вказаної величини поршень 11 під дією зусилля пружини 12 переміщається вгору і знов відкриває впускний клапан 19.
При гальмуванні автомобіля стисле повітря від гальмового крана подається до гальмових камер і до клапана двоведучого привода, від якого повітря підводиться до виводу А клапана одноведучого привода. Далі стисле повітря через отвір в корпусі 8 заповнює порожнину «а» і, долаючи зусилля пружини 2, піднімає діафрагму 6 зі штовхачем 10. При переміщенні штовхача 10 вгору стержень випускного клапана 21 під зусиллям пружини 20 притискається до сідла штовхача доти, поки впускний клапан 19 закриє сідло в поршні 11 і роз'єднає вивід В від вивіда С. При подальшому переміщенні штовхача 10 його сідло відривається від випускного клапана 21 і сполучає при цьому вивід С з атмосферою. Стисле повітря через порожнистий штовхач і отвір у верхній кришці виходить в атмосферу доти, поки тиск під діафрагмою 6 (порожнина «а») і під ступінчастим поршнем 9 не урівноважиться з тиском над ступінчастим поршнем 9. При зниженні тиску у виводі С поршень 9 опускається і переміщає штовхач 10 вниз, закриваючи своїм сідлом випускний клапан 21. Випуск повітря з виводу С припиняється. Таким чином здійснюється стежача дія і відбувається гальмування причепа з ефективністю, пропорційній величині що підводиться до виводу А тиску.
При розгальмуванні автомобіля вивід А сполучається з атмосферою через атмосферний отвір клапана двоведучого привода. Тиск в порожнині «а» падає. Штовхач 10 з діафрагмою 6 під дією пружини 2 повертається в початковий стан.