Особливості водіння автомобіля КрАЗ-5233НЕ

Перед початком руху увімкнути необхідну передачу в роздавальній коробці. Нижча передача включається у важких дорожніх умовах, в основному при подоланні крутих підйомів або при роботі з причепом. У решті випадків повинна бути увімкнена вища передача.

На особливо важких ділянках шляху (сніг, бруд, м'який грунт, пісок і т.д.) необхідно блокувати міжосьовий диференціал роздавальної коробки і лише при крайній необхідності (можливість буксування коліс однієї сторони автомобіля) заблокувати міжколісні диференціали проміжного і заднього мостів. Блокування і розблокування міжосьового і міжколісних диференціалів можна проводити на ходу, але обов'язково за відсутності буксування коліс.

Початок руху з місця необхідно проводити тільки на нижньому діапазоні (I) двоступеневого планетарного демультипликатора, при цьому в коробці передач повинна бути увімкнена 1-а або 2-а передача.

Особливості керування автомобіля КрАЗ-5233НЕ

Після початку руху автомобіля забороняється тримати ногу на педалі зчеплення.

Для плавного розгону до швидкості 20-25 км/ч необхідно послідовно включати передачі в коробці передач з 1-ої по 4-у на нижньому діапазоні (I).

Для збільшення швидкості понад 25 км/ч необхідно залишити увімкнену 4-у передачу і перевести важіль додаткової коробки в положення (II), потім важіль коробки передач перемістити в нейтральне положення (при цьому спалахує контрольна лампочка) і лише після того, як лампочка згасне, можна увімкнути 5-у передачу коробки передач. Подальше збільшення швидкості руху автомобіля проводити послідовним увімкненням передачі в основній коробці з 5-ої по 8-у на верхньому діапазоні додаткової коробки (II).

При зменшенні швидкості руху до 20 км/ч необхідно перейти з 5-ої передачі на 4-у, для чого: залишити увімкнену 5-у передачу, перевести важіль в положення (I). Потім перевести важіль коробки передач в нейтральне положення (при цьому спалахує контрольна лампочка), і лише після того, як контрольна лампочка згасне – увімкнути 4-у передачу.

Забороняється перемикати передачу в коробці передач при переході з 4-ої на 5-у і з 5-ої на 4-у при контрольній лампочці, що горить.

При зберіганні автомобіля на відкритому майданчику в зимовий період перед тривалою його стоянкою необхідно увімкнути нижній діапазон двоступеневого планетарного демультиплікатора.

Подолання підйомів і спусків. За наявності зручного під'їзду і рівної поверхні дороги короткі підйоми необхідно долати з розгону. Круті підйоми долати на нижчій передачі роздавальної коробки і на першій або другій передачі коробки передач нижнього діапазону (залежно від крутизни і довжини підйому).

Долати підйоми необхідно, як правило, по прямій. Рух навскоси з креном різко знижує максимальну силу тяги, приводить до ковзання і розвороту автомобіля, викликає пробуксовуваняя розвантажених коліс. Перед подоланням підйому треба увімкнути ту передачу, яка забезпечує необхідне тягове зусилля на колесах без пе-ремикання передач і зупинок. Якщо з яких-небудь причин підйом подолати не вдалося, поволі спустити автомобіль вниз заднім ходом, не даючи розгону.

На спусках забороняється вимикати двигун, оскільки це спричиняє за собою витрачення запасу стислого повітря з ресиверів для пневматичного приводу гальмових механізмів і виключення рульового підсилювача, що знижує безпеку руху автомобіля. Рух накатом на крутих спусках не допускається.

При подоланні спусків необхідно користуватися допоміжною гальмовою системою і, у разі потреби, пригальмовувати автомобіль робочою гальмовою системою, не вимикаючи зчеплення.

Допустимі швидкості руху автомобіля на спусках залежно від увімкненої передачі приведені в таблиці 6.

Допустимі швидкості руху автомобіля на спусках

Таблиця 6

Передача в коробці передач

Швидкість руху,

км/ч

на вищій передачі роздавальної коробки

на нижчий п роздавальної передачі коробки


Нижчий діапазон

1

7,4

6

2

10,5

8

3

14,7

11

4

21

16

Вищий діапазон

5

30

23

6

43

32

7

60

44

8

85

62

Подолання броду. Автомобіль без попередньої герметизації вузлів може долати брід з твердим дном завглибшки 1,2 м при номінальному тиску повітря в шинах. На час подолання броду сапуни паливних баків заклеїти лейкопластирем.

Перед подоланням броду необхідно проміряти глибину броду, досліджувати стан дна, вибрати і перевірити місця виїзду і в'їзду автомобіля і відміряти віхами ширину і найбільш глибокі місця. Відключити муфту вентилятора. Долати брід треба на нижчій передачі в роздавальінй коробці і на першій або другій передачі нижнього діапазону коробки передач із заблокованим міжосьовим диференціалом. В'їжджати слід обережно, на малій швидкості, не створюючи хвилі перед автомобілем. Рухатися по броду не зупиняючись, по можливості прямолінійно і без крутих поворотів. Час перебування автомобіля у воді не повинен перевищувати 15 хв. Після кожного подолання броду перевірити рівень оливи і наявність води в картері двигуна і агрегатах автомобіля. Підвищений рівень оливи і наявність крапель води на покажчику рівня оливи є ознаками попадання води в картер двигуна.

В цьому випадку оливу замінити негайно. За наявності води в агрегатах також замінити оливу. Підшипники ковзання і кульові з'єднання прошприцювати при першій нагоді, але не пізніше, ніж цього ж дня.

Підготувати автомобіль для нормальної експлуатації, для чого зняти лейкопластир з сапунів паливних баків, увімкнути муфту вентилятора. При початку руху зробити декілька пригальмовувань робочою гальмовою системою для просушування гальмових механізмів.

Якщо при подоланні броду двигун зупинився, необхідно спробувати пустити двигун стартером. Якщо двигун не пускається, автомобіль необхідно негайно відбуксирувати на берег.

Після перебування у воді застряглого автомобіля більше 20 хвилин рух своїм ходом не допускається. Автомобіль потрібно відбуксирувати до найближчого пункту і провести технічне обслуговування.

Подолання сніжної цілини, піщаних і заболочених ділянок.

При русі по сніжній цілині, піщаним і заболоченим ділянкам необхідно зменшити тиск повітря в шинах до 0,15 МПа (1,5 кгс/см2) увімкнути нижчу передачу в роздавальній коробці і заблокувати міжосьовий диференціал роздавальної коробки.

Передачу при русі вибирати залежно від конкретних дорожніх умов, вигідніше користуватися 4-6 передачами.

Дотримувати плавність руху автомобіля, уникаючи ривків і зупинок. Повороти проводити плавно по більшому радіусу, не знижуючи швидкості руху.

На особливо важких ділянках при падінні швидкості не допускати буксування коліс. Якщо колеса почали буксувати, відразу ж необхідно від'їхати назад для розгону, і спробувати подолати важку ділянку з ходу.

Автомобіль долає сніжну цілину товщиною покриву до 0,65 м.

Після подолання сніжної цілини ефективність гальмової системи відновлювати прогрівом гальмових накладок і барабанів в русі після 3-5 пригальмовувань робочою гальмовою системою.

Рух по дорогах путівців і профільованих. При русі по грунтових дорогах путівців і профільованих можливе «бічне відведення» автомобіля. Тому необхідно проявляти особливу обережність при виборі напряму руху.

При виході з глибокої колії забороняється тривало утримувати рульове колесо поверненим до упору в один бік, оскільки це може привести до пошкоджень насоса.